fbpx

Hulpbronnen

2020

Afbouwen opiaten

Je kunt meestal niet zo maar stoppen met een opiaat. Je moet dit geleidelijk afbouwen. Bij een lage dosering, kort gebruik en zeker bij zwakkere opiaten lukt dit vaak prima zelf, maar overleg altijd met je (huis)arts. Wanneer je al langer (weken of meer) in een hogere dosering en een wat sterkere opiaat gebruikt, kan begeleiding nodig zijn. In deze

Lees verder

Mindful tekenen

De mogelijkheden zijn eindeloos en dus grote kans dat er iets is wat voor jou mindful werkt. Mindful tekenen kan een welkome afwisseling zijn op andere mindfulness oefeningen, maar wanneer je nog veel moeite hebt met ‘stilzitten’ kan tekenen ook een opstap zijn. Ook op momenten dat mindfulness moeizaam gaat, kan tekenen uitkomst bieden. Hieronder bespreek ik verschillende opties voor

Lees verder

Mindfulness: ademfocus

Deze week een oefening om naar te luisteren: de ademfocus. Een klassieke oefening uit de mindfulness. De ademhaling fungeert als een soort anker in het leven. De adem is altijd in het hier en nu en je hebt hem altijd bij je. Neem nu en dan een moment op de dag en geef je adem even alle aandacht, al is

Lees verder

5 stappen voor verandering

Nieuw jaar, nieuwe voornemens? Vele beginnen eraan, een enkeling haalt de eindstreep en de rest doet er niet aan. Waarom? Verandering is erg moeilijk. In deze blog een stappenplan waarmee het wél lukt om veranderingen door te voeren in je leven. Nu of later, het hoeft er geen nieuw jaar voor te zijn. Stap 1 Bedenkt waarom je iets wilt

Lees verder

Reflecteren

Wanneer je als persoon wilt groeien, jezelf wilt ontwikkelen, is het belangrijk om zo nu en dan te reflecteren. Dit is een vaardigheid die je kunt leren en komt uit de didactiek. Volgens Wikipedia is het “een gestructureerde manier om ervaringen te begrijpen en te analyseren en er betekenis aan te geven. Reflectie is het cognitieve proces waarbij ervaringen worden

Lees verder

7 tips voor de feestdagen

De feestdagen zijn voor mensen met aanhoudende (chronische) pijn vaak niet de makkelijkste tijd van het jaar. Soms is deze tijd extra confronterend. Hieronder volgen een paar tips voor deze dagen, die nu door corona heel anders zijn dan anders. Dat er minder mensen op bezoek mogen, kan ook zijn voordelen hebben. Maak er een mooie tijd van zonder het

Lees verder

Het rouwproces

Volgens Elisabeth Kübler-Ross, die meerdere boeken over het onderwerp schreef, bestaat het rouwproces uit 5 fases: OntkenningBoosheidOpstandigheid en onderhandelenDepressie en verdrietAcceptatie Niet iedereen doorloopt alle fases, doorloopt ze in dezelfde volgorde of beleeft elke fase even lang of met dezelfde intensiteit. Iedereen rouwt anders. En hoewel deze fases aanvankelijk beschreven waren in het kader van een overlijden, zien we ze

Lees verder

Nieuwe ervaringen

Hoewel routine en regelmaat ons kunnen helpen wanneer we aanhoudende pijn hebben of stress, blijft het ook belangrijke nieuwe ervaringen op te doen. Echter is dit niet altijd makkelijk als gewoonte dier en in deze tijd van corona wordt het er ook niet makkelijker op. Maar er zitten voordelen aan het opdoen van nieuwe ervaringen en in deze blog daar

Lees verder

Kunst en creativiteit

Van kunstzinnige en beeldende therapie is bekend dat het kan helpen bij mentale problematiek maar ook bij pijn. Het helpt onder andere door de aandacht te verleggen. Niet eens zozeer alleen als afleiding, maar als een manier om je te leren ontspannen en je stemming te veranderen zodat de pijn je emotionele toestand niet bepaald. In een studie uit 2018

Lees verder

Stoïcisme

Stoïcisme is een meer dan 2000 jaar oude filosofie dat regelmatig over de eeuwen oplevingen kent. Zeker nu met de pandemie, maar eigenlijk al in de afgelopen jaren, is het weer in opkomst. De moderne cognitieve gedragstherapie en de zelf-hulp beweging rusten (ten dele) op deze filosofie. Het is een interessante en in mijn beleving hele behulpzame filosofie met uiteraard

Lees verder

Recepten

We weten allemaal dat gezonde voeding belangrijk is. Maar het is niet altijd even makkelijk. In deze ‘Hulpbronnen’ 3 snelle en makkelijke recepten die ook nog eens (naar mijn mening) gezond en lekker zijn. Wat wil een mens nog meer? Voor de duidelijkheid: ik ben geen voedingsdeskundige, maar wil deze recepten graag met jullie delen. Voor het ontbijt, de lunch

Lees verder

9 tips voor ontspanning

Ontspanning kan in het groot en in het klein. Een dagje sauna met een massage en een heerlijk diner, maar ook even een momentje voor jezelf. Hieronder volgen negen tips voor kleine en grotere momenten van ontspanning. Kijk of je er in ieder geval één per dag kan doen. Even lekker genieten en ontspannen. Wat houd je tegen? Tip 1

Lees verder

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]