fbpx

Hulpbronnen

Journaling

Journaling

Journaling is helemaal hip. Het is een soort dagboek waarin je van alles kan bijhouden, helemaal naar jouw wens. Nou klinkt een dagboek ouderwets, maar dat is het zeker niet. Een dagboek bijhouden of journaling is dan wel hip, maar dat is geen reden om ermee te beginnen. Wat zijn dat dan wel? Nou ten eerste is het een moment

Lees verder

5 Misvattingen over oefeningen

Er wordt zoveel geschreven en gesproken over oefeningen. Hoe je ze wel moet doen en hoe niet. Met soms zulk gedetailleerde beschrijvingen of ingewikkelde uitvoeringen. En is dat nu echt nodig? En wat zijn nu eigenlijk veel gemaakte fouten met oefeningen als je niet alleen vanuit de wetenschap kijkt, maar ook met ons gezonde verstand. Bewegen is een heel complex

Lees verder

Emoties

Emoties, iedereen ervaart ze. Ze worden op verschillende manieren van elkaar onderscheiden. Soms in 4 basis categorieën (4B’s: Bang, Boos, Bedroefd en Blij) of in 6 (Vreugde, Verdriet, Angst, Woede, Verbazing, Afschuw) of 8 (Liefde, Angst, Vreugde, Woede, Verdriet, Verrassing/Verbazing, Schaamte, Walging). Maar soms worden nog meer verschillende emoties genoemd, al lijken ze dan vaak ook nuances van elkaar te

Lees verder

12 gebieden

In de vorige blog vertelde ik jullie over de analogie van Christine Price waaruit bleek dat er veel komt kijken bij aanhoudende (chronische) pijn. Veel aspecten spelen een rol. Sommigen helpen, ik noem ze dan hulpbronnen, en sommigen staan in de weg, ik noem ze dan hindernissen. Hulpbronnen wil je juist aanboren, nieuwe vormen of uitbreiden. Bijvoorbeeld je slaap verbeteren

Lees verder
Een gemeenschap als vergelijking met de complexiteit van aanhoudende (chronische) pijn

Aanhoudende (chronische) pijn is complex

Pijn en zeker aanhoudende (chronische) pijn is ontzettend complex. Ik ben al heel wat jaren dit onderwerp aan het bestuderen en ik blijf mij verbazen over de complexiteit. Hoewel dit zeer intimiderend en soms zelfs demotiverend kan zijn, zijn er daardoor juist ook zoveel mogelijkheden! Vandaar dat Hulpbronnen ook zo’n diversiteit heeft aan onderwerpen, alle hebben ze de potentie jouw

Lees verder

Taal

De taal die je leest of tegen je wordt gesproken, heeft invloed op jouw gedrag, zonder dat je dit door hebt. 95% van ons gedrag is automatisch, ongepland. Je denkt hier niet over na. Een deel van dat gedrag is gewoontegedrag. Denk aan je dagelijkse handelingen of je eetpatroon. En nu juist dat gewoontegedrag heeft invloed op je gezondheid. Denk

Lees verder

Muziek

Je hebt het vast al wel eens (of al heel vaak) ervaren dat muziek en emoties met elkaar verbonden zijn. Wanneer je in een bepaalde stemming bent, zul je eerder geneigd zijn muziek op te zetten die past bij die stemming. Andersom is er de kans dat jouw stemming meebuigt met de muziek die je hoort. En dat is nou

Lees verder

Tevredenheid

We weten uit onderzoek dat het hebben van veel keuze, je ontevredener kan maken met je keuze. Dit blijkt juist ook het geval wanneer je niet zo goed weet wat je precies wilt, dan kun je echt verzuipen in de opties en een heel aantal mensen maakt dan ook uiteindelijk maar geen keus. Wanneer je precies weet wat je wilt

Lees verder

Zelf-affirmatie

Affirmatie betekent bekrachtiging of versterken. Een zelf affirmatie is dus een bekrachtiging of versterking van iets (bijvoorbeeld een overtuiging) richting jezelf. Iedereen gebruikt affirmaties, vaak onbewust en dan ook vaak negatief: “Ik kan dit niet” “Ik ben zwak” “Ik ben niet goed genoeg” Dit zijn affirmaties waar je niets aan hebt, ze helpen je niet. Eerder het tegenovergestelde, want je

Lees verder
Eenzaamheid

Eenzaamheid, 6 tips

Allereerst is belangrijk te realiseren dat eenzaamheid een gevoel is, een subjectieve beleving. Het hoeft ook niet met alleen zijn te maken te hebben. Iemand kan omgeven zijn door mensen en zich eenzaam voelen, iemand kan alleen zijn en geen eenzaamheid ervaren. Het heeft dus niet zozeer met wel of geen mensen om je heen te maken, maar vooral ook

Lees verder

6 Tips voor het omgaan met onbegrip

Het onbegrip wat je kunt ervaren is soms pijnlijker dat je aanhoudende pijn. Het is ook niet makkelijk om met onbegrip om te gaan, maar er zijn wel een paar tips die ermee kunnen helpen. Vertel over jezelf De neiging is vaak om maar niet over je klachten en belemmeringen te praten, want je wilt niet als ‘zeur’ worden gezien.

Lees verder

Tips en adviezen voor het ondersteunen van iemand met aanhoudende (chronische) pijn

Deze blog is geschreven voor mensen die iemand kennen met aanhoudende (chronische) pijn. Dat kan een partner zijn, een ouder of kind, familie of vrienden, maar ook collega’s of een leidinggevende. Het idee is dat de onderstaande tips en adviezen heb kan helpen beter inzicht te krijgen in jou en jou beter kunnen ondersteunen. Mocht je hierop feedback of aanvullingen

Lees verder

Page [tcb_pagination_current_page] of [tcb_pagination_total_pages]