fbpx

3 tips en 4 essentiële vragen

Communicatie met zorgverleners (therapeuten, artsen, verpleegkundigen etc.) verloopt niet altijd vlekkeloos. Hier een paar tips om je daarmee te helpen, gevolgd door 4 essentiële vragen aan je zorgverlener.

3 tips

Tip 1 waarom ga je naar een zorgverlener
Het is goed om bij je zelf na te gaan, waarom je eigenlijk naar een zorgverlener gaat. Klinkt simpel, maar dat is toch niet altijd duidelijk merk ik in de praktijk. Dat maakt het voor mij als zorgverlener soms ook lastig. 
Je kunt naar een zorgverlener gaan omdat je bijvoorbeeld informatie wilt of gewoon een stukje begrip en geruststelling. Maar misschien wil je een analyse of een bepaald onderzoek? Of simpelweg wat advies. Bedenk voor jezelf wat je wilt van de zorgverlener en communiceer dit ook. Check bij jezelf naderhand of je krijgt/hebt gekregen waar je om vroeg. 

Tip 2 schrijf je vragen op
Hoe vaak heb je het wel niet gehad dat je ergens bent geweest, net buiten staat en denkt: “ben ik dat nog vergeten te vragen…”. Door het op te schrijven kun je het in ieder geval niet meer vergeten. Stel de vragen ook gelijk aan het begin, geef desnoods het briefje aan je zorgverlener, zodat er tijd is om antwoorden te krijgen. Hieronder volgen nog 4 essentiële vragen aan zorgverleners.

Tip 3 herhaal wat de zorgverlener je verteld
Door het te herhalen onthoudt je het beter, maar geef je je zorgverlener ook een kans om te checken of zijn of haar verhaal goed is overgekomen. Het kan ook zijn dat je zorgverlener dit al doet zodat jij dat kunt checken, maar herhaal de belangrijkste punten gewoon nog eens voor je zelf en schrijf het eventueel ook op.

In communicatie kan een hoop mis gaan. Bij beide! Patiënten kunnen dingen verkeerd oppakken, maar zorgverleners net zo! Communiceren is soms al lastig genoeg, maar door bovenstaande tips zorg je in ieder geval voor een optimale communicatie.

4 essentiële vragen

Deze vragen stel je op het moment dat er een behandeling wordt voorgesteld. Dat kan medicatie zijn of een operatie. Bedenk dat één op de vijf patiënten door deze vragen een andere keuze maakt!

Vraag 1: is dit echt noodzakelijk?
Uit onderzoek blijkt dat in 30% van de gevallen door artsen iets wordt voorgeschreven wat eigenlijk niet noodzakelijk is. De verklaring daarachter vanuit de artsen zou druk vanuit de patiënt zijn en dat zal in een aantal gevallen zo zijn, maar in een aantal gevallen ook niet. Er kan ook sprake zijn van een (tijdelijke) gemakzucht, financiële prikkel (meer betaald voor die behandeling) of dat de arts aanneemt dat dat is wat de patiënt wil.

Vraag 2: wat zijn de risico’s?

Niet onbelangrijk om mee te nemen in je overweging. Vaak zal dit verteld worden, zeker bij operaties, maar zorg dat de risico’s voor jou duidelijk zijn. Een vraag die je er bij kan stellen wanneer dit ook niet geheel duidelijk is, is wat levert de behandeling op?

Vraag 3: zijn er andere opties?
Het zal je soms verbazen wat de andere opties zijn. Denk aan een ander voedingspatroon in plaats van cholesteroltabletten of oefentherapie in plaats van een operatie.

Vraag 4: wat gebeurt er als ik niets doe?

Er zijn gevallen waarbij niets doen ook zeker een goede optie is. Bijvoorbeeld bij een hernia. Het beloop van een hernia is eigenlijk heel gunstig. De meeste zullen vanzelf, al dan niet met rust en oefeningen, herstellen. Ja, een hernia kan uit zichzelf herstellen!

Jouw arts zal misschien even raar kijken bij deze vragen, maar het is jouw recht als patiënt om ze te stellen en de plicht van de arts om ze te beantwoorden. Laat je dus niet afschepen en zorg dat je met heldere antwoorden de deur uitloopt zodat jij een overwogen beslissing kan nemen.

Bron van de 4 essentiële vragen: Christer Mjåset