fbpx

5 tips voor op het werk of bij het thuiswerken

Mocht je nog kunnen werken, dan breng je een aanzienlijk deel van je tijd vaak ook op het werk door. Hoewel dat nu door corona mogelijk anders ligt. Het is belangrijk dat je werkt in een prettige omgeving. Hoewel je niet aan alles wat kunt doen (doordat je thuis werkt of omdat je werkgever het niet wil) zitten er misschien toch een paar tips tussen die kunnen helpen.

Tip 1 temperatuur

Dit kan een lastig punt zijn wanneer je in een kantoortuin zit, maar een temperatuur tussen de 20 en 25 graden is aan te raden. De ideale temperatuur voor optimale productiviteit lijkt zo rond de 22-23 graden te liggen. Kan de temperatuur niet omhoog? Zorg dan dat je je voldoende warm aankleed, desnoods met thermokleding. Met thuiswerken is dit vaak makkelijker te regelen.

Tip 2 (natuurlijk) licht

Tja, als er geen raam in je kantoor zit, kun je er moeilijk een maken. Hoewel natuurlijk licht het beste is, geeft het soms ook problemen (bijvoorbeeld wanneer de zon pal op het raam staat of het door donkere wolken een stuk donkerder is). Dus is het belangrijk dat er voldoende, goede verlichting is in de vorm van kunstlicht. Afhankelijk van de plek en het werk wat je doet gelden er bepaalde normen voor de hoeveelheid lux (verlichtingssterkte). Voor bijvoorbeeld de receptie is dat 300 lux en voor de werkplek waar je typt, schijft etc., is dat 500 lux. Twijfel je of er wel voldoende licht is? Ga dan in gesprek met je werkgever en vraag om een onderzoek naar de werkplek.

Thuis is natuurlijk licht vaak niet zo’n probleem, maar let op dat er ook in de ochtend, straks de late middag of op donkere dagen voldoende licht is. Thuis zijn de lichtbronnen vaak minder sterk dan in een goed verlicht kantoor.

Tip 3 groen

We werken beter wanneer we een plant in onze omgeving hebben. Heel simpel, zet een plantje op je bureau! Of misschien mag er wel een grotere plant in een hoek van het kantoor staan? Mogen planten niet? Misschien als alternatief een mooie poster op de muur van een mooi stuk groen. Werk je thuis? Verwen je zelf met een mooie grote plant in het zicht!

Tip 4 opgeruimd

Probeer het aantal spullen op je bureau te minimaliseren tot de dingen die je dagelijks gebruikt (en evt. het plantje!). Zorg ervoor dat de spullen die je op je bureau hebt, geordend staan op een logische plek. Beperk ook het aantal persoonlijke dingen op je bureau (foto, tierelantijntjes) tot maximaal 3. Bij het thuiswerken zit je nogal eens in een ruimte met veel spullen, deze kunnen vaak niet de kamer uit. Zorg dat het toch opgeborgen in kasten of bakken is, zodat het zo rustig en opgeruimd mogelijk oogt.

Tip 5 ergonomie

Hoewel dit, zeker in het kader van klachten, gek genoeg niet de belangrijkste is, kan het het wel relevant zijn om je werkplek zo goed mogelijk af te stellen zeker nu er veel meer thuis gewerkt wordt. Daarbij staan je voeten plat op de grond (evt. met behulp van een voetenbankje) en zijn je boven benen en onder armen zo parallel mogelijk aan de grond. Verder moet de afstand tot je beeldscherm tussen de 50 en 100 cm zijn afhankelijk van de grootte van je beeldscherm. Hoe groter het beeldscherm, hoe groter de afstand. De bovenkant van het beeldscherm is iets hoger dan ooghoogte. Twijfel je hier over of wil je het een keer laten controleren? Overleg met je werkgever en schakel een arbeidsfysio of ergotherapeut in, dit kan op kantoor maar zou ook thuis kunnen.

Bonus tip!

Heb je veel last van het geluid om je heen? Overweeg dan eens (goede) noise-cancelling headphones. Deze kunnen goed helpen met focus en dus ook productiviteit.

Het is niet altijd makkelijk een werkplek goed af te stemmen. Maar overweeg zeker een gesprek met je werkgever wanneer er voor jou issues zijn, zeker ook als deze thuis zijn zoals een goede stoel.. Je werkgever heeft er ten slotte ook baat bij dat jij je werk goed kan verrichten.